Pages

Wednesday, October 3, 2018

BAKAR LEMAK DEGIL ANDA DENGAN CEPAT


BISMILLAH

Hari ini aku ingin berkongsi salah satu teknik senaman yang terbukti berkesan untuk MEMBAKAR LEMAK & MEBINA OTOT DENGAN CEPAT serta MENINGKATKAN DAYATAHAN KARDIOVASKULAR. 

 
         Teknik senaman yang aku maksudkan ialah High Intensity Interval Training. Senaman ini amat berkesan untuk mempercepatkan penurunan lemak. Namun harus ingat, pemakan. Ciri-ciri teknik senaman ini adalah seperti berikut:
  1. Teknik ini memerlukan individu yang berminat/pura-pura minat/pura-pura berkeinginan untuk melakukan sesuatu aktiviti senaman dengan intensiti yang tinggi. ---- Contoh mudah, jika berlari, berlari sekuat hati, membuat "lunges" lunges dengan cepat. 
  2. Aktiviti senaman yang dilakukan, "lunges' contohnya. perlu dibuat dengan cepat, dengan bilangan yang sehabis tinggi kita boleh buat. bukat buat sampai kiamat, ada tempoh masa yang diperuntukkan. Contohnya, Lunges selama 30 saat, buatlah sehabis mampu.
  3. Interval bermaksud, tempoh rehat yang diperuntukkan antara jenis senaman yang kita lakukan.
Untuk Memahami denga lebih mudah, berikut merupakan contoh program latihan HIIT. 

<>Slow Jog 30-45 Saat >>>> Berlari pantas 30-35 Saat (round 1) >>>> Slow Jog 30-45 Saat >>>> Berlari pantas 30-35 Saat (round 2)  >>>> Slow Jog 30-45 Saat.... dan seterusnya. lakukan sebanyak 4-5 round untuk satu set. 

**Gantikan sahaja senaman yang anda gemari, contohnya jika anda ingin melakukan "High Knee", gantikan slow jog dengan rehat dan berlari pantas dengan "High Knee".


<>Ini merupakan contoh yang sedikit dalam banyak2 contoh. terdapat banyak variasi latihan yang boleh dipadankan dengan HIIT ini. antaranya 

  • Lunges
  • Jumping Jack
  • Crunches
  • Toe Touch
  • Push Up 
  • High Knee
  • Sebut sahaja jenis senaman, lakukan dengan pantas selama 30 saat!!! 




No comments:

Post a Comment