Pages

Wednesday, March 11, 2009

Kem Belia Islam


oi nip , ko mok ekot ka kem belia islam ??? rah eastwood valley... " kata2 nadzrie... " brapa aribulan ??? tanga la dolok .. lak ku sound"....
few days later... 'bah nadz , ku on jak , carik gik org laen'...
x ku sangke disebalik "ku on jak" ,, bnyak bende baru yag aku dapat lam kem tuh...


Friday 6 Mac

0900 : Alkisah ku jejk la kaki kat eastwood ngn kawan aku lokman ,, tumpang ye... time tu g daftar ,, boleyh la tahn ramai orang.... time isi borang tu , mate sempat gak la usya2 sekeliling , carik awek... ish3,(gatal tol)... dah siap daftar tuh ,, dok la kejap ,, lepak2 ngn kengkwan, riuh gler,, siap kene soun lagi tuh..."pa d meeting tak org yarr ??? "... dah seatle sume , start la sesi pengisian pertame , (sarapan pagi)... lazat tol pengisian tuh...

Ice Breaking

Unique, 1st time aku jumpe ice breaking like that look,, haha.. style ,, memng style,, selesai ice breaking, start la sesi pengisian 2 , taaruf , part yg aku pling suke... haha... team aku consist 6 org ,, 3 awang 3 dayang.... yang awang semue hensem,,, huhu , aku sorng je cute...haha...

1200 ;

ktorang bersiap nak g smayng jumaat , aku cam biase la ,, sempoi je , kaen pelekat ngan singlet,,
Plan A , nak djadikan crite ,, naek la bus ,, dah naik2 tuh engine x pat start , kirenye geng2 jantan ni nak tunjuk macho , tunggu la jugk lam bus tu,,, punye la pans, rase mcm tercbut jek bulu ketiak aku,,, peloh kuat sgt kluar,,, last2 kluar gak la dari bus tuhh... haha..
Plan B , naek hilux , naseb baek ye tak majuk gak... macm Pati la pulak ,, diorang la ,, sebb aku naek kete puan lily,, heheh... cam x adil je kan ... haha... "aqimussolah" , sampai2 je kat masjid dengar word tuh... Selesai satu bab..
balik kem , trus makan... patuh ade LDK...
Lepas asar,,, g minum petang2 lak,,, haha,, bnyak tol pengisian... "ya rabbi , kedak xda jak obstacle course tok " kawan aku ,, dengan selambe ye kate... " okeyh , peserta , bars ikut kumpulan,, yg hensem d depan yg cute d belakang... Kitorang pun baris la.... Bla2 sampai la kat tmpat kjadian... Haha , aku rase kawan aku yg ckap obstacle course x jadik tu tarik balik word ye... sebb ye takut segale roti sosej n roti canai yg ye dah mkn tadi kluar balek... start la obstacle course , gler penat , dah la aku tpakse belagak kuat mengankat semue teammate aku nak lepas tembok 7 kaki tuh,(pada hakikat memng kuat ).. pastu saambung monkey bar lak,, pas monkey bar tarzan swing , then kene turun tembok 12 kaki (kot).. mcm biase aku kene turun dulu ,, orag kuat la katakan ,(pasan je keje). Then kene merangkak lam terowong lak ,, dah la gelap gelite terowong tuh... Namun , berbekalkan hati yg tabah , ku berjaya harunginya..haha.. tapi seronok la ,, enjoy gler obstacle course.. haha , semue bau tanah ,, ada yg terok lagi , bau aer ca ... sebab jatuh lam kolam... haha..

1900 hours

Lepas Isyak , g mkan... Pas makn , kitorang blaja maulid dibae,, x ingat dah ade LDK ke tak malam tuh... heheh... Honestly,, 1st time aku ikot Maulid Dibae , seronok , aku nyanyi pun Layannn , tambah2 pulak sore aku sedap kan... makin la layan..huhu...
Selesai Maullid diBae, Kitorang wat tmber lak... Disebalik rase senak smpai ke batu ,, bende tu memng best... 4 thumbs up... heheh.. pas timber tu ,,, la paling best ,, kene Lecture ngan abg naim, my peberet faci... " tak orang tok masa depan negara, mun kdak tok la perangei tak orang"... lebeh kurang tu la ye kate... actually 1st2 ye tak marah , then ade la sorang hambe Allah yg belum blajar seni menyampuk ngn aku menyampuk.. Tapi tu arr , kate2 abg Naim tu memng tekesan la kat kalbuku ini(heheh).. Bnyak lagi bende yg aku kene improve. Mlm tu lewat la gak tido ,, dekat kol 2... Sebab Ade kuaci.. heheh.. Ntah pape entah...

0445 7 Mac

Aku dkejutkan dngan pangilan daripd linda yg ku pesankan suruh kejut aku pagi tuh in case tak terbangun... :D... lutut bertemu lutut , betis bertemu betis, gigi bertemu gigi, kepale terhantuk-hantuk, gler sejok pagi tuh... haha. Habis je smayng subuh , start pektis maulid Dibae , habis maulid dibae. Kitorang dberi mase 15 minit utk siapkan diri . Pagi tuh special ckit sarapan , kat main building , tapi , mood mkan aku x brape baek untuk hati tuh n hari seterusnye , dah ambek ckit dah , still x hbes gak .. Ajaib tol, heheh.. Selesai sarapan. Sebelum LDk start men la game Cikupang , n kawan sesekolah aku dinobatkan sebagai juare cikupang peringkat eastwood,

LDK hari tu best , sebb ade pembentangn,, heheh... sedap je aku goreng.. Tugasan ye , "tak orang nait belon , kakya tiba2 gugok , selamat , then org kampong ya suruh takorang uruskan skolah ya, takorang mesti senaraikan nama , logo , organisasi , visi n misi , pengambilan guru n murid , n lasltly kurikulum sekolah ya , abg berik masa 1 jam ngn tak orang" . Mule la sesi kelam kabut.. Aku pun wat la muke serious ,, haha, muncul la jugak name skolah pelek2 , SK Pulau Telor n SK kelapa n Orked antarnye.. Senorok gusu ,, then , tibe la time bentang , team dak abbas bentang dolok... then group aku nok ke 3...(mix Language.,, hihi) kawe apo lagih ,,, punyo la seronok bente... Sedak yah kawe tepis bidasan kakk n abg faci , walaupun tepisan ya x tepat n bnyak kelentong , heheh.. Hb

Selesai LDK ya , mekrang minum pagi , mcm besa la ku riya , angin makan x brapa ilak... Mistake. Habis Zohor , start la LDK pulak , Under abg naim , kali ni kitorang dberi 13 soalan,, mesti selesaikan lam 1 jam.. N abg naim pesan , ingat adab berguru , Ikut ape yg cikgu suruh untuk dptkan ilmu , negaraku , cuci kerete , complete la sume time tuh.. heheh.. Tamat tempoh , kitorang kene jemur , Pastu ye panggil satu2 group , surh tunjuk2 jawapan , then , dalam 10 group tu , sekor pun xdek yg betol sumee, heheh... " Then sebagai hukuman , kene push up 1000 kali(bhgi100) n gurls kenk ketok ketampi sampai putus kaki ,, (10 kali je ).. Dah tu , g minum petang , Asar , then siap diri nak g masjid Taqwa , Mlam tu aku excited ckit , sebb ulama besr malaysia turun padang , Syeikh Muhamad Fuad bin Kamaludin Al-maliki ... tajuk ye psal Maulid nabi... Sampai At taqwa lam kol 6 , patuh trus pektis Maulid , mlam tu wat pesembahan kat masjid , Bla2 , pas maghrib , test power , pas isyak test power lagih ,, 2030 , Syeikh besar start bagi ceramah ,, Suspect la ku ngn syeikh muhmad fuad , 3 thun 6 bulan kat bumi anbia , 40 orang guru ye blajar... SubhanAllah.. Ceramah mlam tu memng best... betol2 masyukkkkkkkkkk. habis ceramah , lagi sekali test power Maulid.. Then Makan malam kat msjid.. Memng Layan la tyme Maulid tu... semngat jek... heheh.. Selesai satu bab lagi...


0430 8 mac

Bangun pagi trus mandi , punye la gigil , hbis je subuh , ade kuliah subuh , Syeikh muhamad Fuad gak , punye la gumbire aku time tuh ,, kulia ye lak sal belia Islam... Pastu g sarapan lak ,
as ussual , nafsu mkan aku time tuh lom dtg lagi ,, punye la ciput aku mkn.
Bengkel bersame timbalan Mentri sains n inovasi ... bla2sampai zuhur , lunch , aku makan buah jek , tu pun pkir 2 3 kali nak mkan.. then ade sidang Pleno , kutuk faci , heheh ,, xdek bende pun nak dkutuk , semue puji , sebb Faci2 n urusetia2 mamng Mantap... Pastu , sesi karaoke , lagu budimu ya Rasulullah... Pas tu . berkumandang la pulak lagu teman ,, huhu , start la sesi pelok2 n linangan aer mata... heheh .. (aku x nangis , tapi ade la ckit rase sebak,heheh) Habis Lam kol 4 lebeh , pas Minum petang , cau... huhu..

Kesimpulan

Rasulullah memainkan peranan penting dalam penyebaran Islam d mula bumi ini , peranan baginda cukup besar , Kasih sayang baginda terhadap Umatnye amat la ketare , hingakan sebelum baginda Wafat , nasih lagi sebut 'ummati" bebrape kali . Selama Baginda menjalankan tugas sebagai Utusan Allah , tidak pernah sedetikpun pernah terlintas di Fikirannya utuk putus Asa. Ingat teman , org yg putus asa itu seolah tiada agama , sebab seolah2 tidak percaya lagi atas kuasa Allah . Sesungguh nye Allah sentiase berselawt ke atas baginda... Begitu bnyak rahsie dsebalik selawat keatas nabi n jug sambutan Maulid Nabi . Suka sya nak kongsikan sebuah hadith yg dikemukakan oleh Syeikh muhamad Fuad Mlam tu , x ingat la mcm mane ayat full die ,, tapi cerite nye lebeh kurang macm ni , Abu Lahab , sape x kenal ??? Manusia yg memng dilaknat Allah hinggakan ada Surah Khas dlm Quran tentang abu lahab . MasyaAllah.. dan semestinye abu lahab mendpat seksa yg paling dasyat dlam api neraka , tapi pada suatu hari , muncul la abu Lahab lam mimpi seorang sahabat , bhawasanye Abu lahab diringakn seksanya setiap hari isnin , hari kelahiran nabi , sebb time Rasulullah lahir , abu lahab lah antare org yg paling happy smbut kelahiran Baginda sehingga die sanggup memerdekan hambanya.. \
Berdasar kan kish itu , Ulamak pun sepakat , kalu selaknat abu lahab diringankan siksa setiao ari isnin kes ye happy ngan kelahiran Rasulullah , fkirkan , apatah lagi kita.... Wallhualam...

P/s: sori gambar terabor , gue masih baru dlam bloging nih...






















5 comments:

  1. best2..wlupun klaka p de input tsndri..agagaga..

    ReplyDelete
  2. waa.....
    best2...
    tahniah2..
    kah2..

    ReplyDelete
  3. anonymous..anonymous...
    hahahhh..

    ReplyDelete
  4. letak gk byk2...
    kan ktk photographer ri yaa..
    ngee~

    ReplyDelete
  5. haha , xmok la . bnyak kerja , mun mauk gambar padah , berik pendrive , lak mek berik... p macm biasa la , 2 inggit sekeping...

    ReplyDelete